Project σε… Καραντίνα! Ενδεικτικό Σχέδιο Εκπαιδευτικής Δράσης για μαθητές προσχολικής ηλικίας

Ευγενιάδου ΕλισάβετΠΕ60 (Νηπιαγωγός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση)

Την δύσκολη αυτή περίοδο που διανύουμε, με το υποχρεωτικό κλείσιμο των σχολικών μονάδων προκειμένου να αποφευχθεί η εξάπλωση του Covid-19, οι μαθητές παραμένουν σπίτι. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, μέσα από σύγχρονες και ασύγχρονες μορφές τηλεκπαίδευσης, υποστηρίζουν μαθητές και γονείς, καθώς η εκπαίδευση δεν σταματά ποτέ!

Παρακάτω, γίνεται μια προσπάθεια παρουσίασης ενός ενδεικτικού Σχεδίου Εκπαιδευτικής Δράσης (project), το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί, ανάλογα με τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, να διαφοροποιηθεί και να υλοποιηθεί στο σπίτι, με την συνεργασία όλων των μελών της οικογένειας. Ο λόγος που προτείνεται η συγκεκριμένη μεθοδολογική προσέγγιση, είναι γιατί τις τελευταίες δεκαετίες, στην Προσχολική Εκπαίδευση, τυγχάνει ευρείας εφαρμογής και περιλαμβάνεται στο Δ.Ε.Π.Π.Σ., ενώ ακόμα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της μεθόδου είναι η συμμετοχή και εμπλοκή KAI των γονέων στην υλοποίησή του.

Το project, αφορά στη μελέτη ενός θέματος σε βάθος, έχει βιωματικό χαρακτήρα και βασίζεται στο αξίωμα ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα, όταν το ενδιαφέρον τους είναι ενεργοποιημένο και επικεντρωμένο (Katz & Chard, 2009). Κατά τη διάρκεια εφαρμογής ενός project τα παιδιά ενθαρρύνονται να παίρνουν αποφάσεις και να κάνουν επιλογές. Βασικό στοιχείο στην εφαρμογή του είναι η επιλογή του θέματος, κριτήρια για την οποία αποτελούν: α) να υπάρχει άμεση σχέση του θέματος με τις εμπειρίες και την καθημερινή ζωή των παιδιών, β) να συνδέεται με το συνολικό πρόγραμμα και γ) να προετοιμάζει τα παιδιά για τη μετέπειτα ζωή τους (Ντολιοπούλου, 2004). Μετά την επιλογή του θέματος τίθενται επιμέρους στόχοι, ενότητες και δραστηριότητες προκειμένου να υλοποιηθεί. Μέσα από την υλοποίηση των project τα παιδιά οικοδομούν γνώσεις, ανακαλύπτουν και αποκτούν δεξιότητες (Αναγνωστοπούλου και Καρακασνάκη, 2008).

Project: Με συντροφιά μας τα φυτά

Οι στόχοι που τίθενται για τους μαθητές είναι: α) να γνωρίσουν τα μέρη του φυτού β) να εμπλακούν στην διαδικασία φυτέματος, γ) να μάθουν κάτω από ποιες συνθήκες φυτρώνει και αναπτύσσεται ένα φυτό, δ) να αναπτύξουν την ανεξαρτησία τους και το αίσθημα της ευθύνης. Μέσα από πλήθος δημιουργικών δραστηριοτήτων, τις οποίες μπορείτε να εμπλουτίσετε και να προσαρμόσετε, ενισχύονται όλες οι δεξιότητες των μαθητών (προφορικός λόγος, προ-μαθηματικές δεξιότητες, δεξιότητες προ-γραφής και προ-ανάγνωσης, αδρή και λεπτή κινητικότητα, κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, αυτό-εξυπηρέτηση, ακουστική μνήμη, οπτικο-κινητικός συντονισμός κ.α.).

Αφορμή για την υλοποίηση του project μπορεί να αποτελέσει κάποιος περίπατος στην φύση ή η παρατήρηση των κήπων και των λουλουδιών που την περίοδο αυτή βρίσκονται σε ανθοφορία.

Προτεινόμενες δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες που προτείνονται για την προσέγγιση του θέματος είναι:

  • Παρατήρηση ενός φυτού που είτε έχετε στο μπαλκόνι ή τον κήπο σας, είτε μπορεί να συναντήσετε σε κάποιον περίπατο και πρόκληση συζήτησης, προκειμένου να διαπιστώσετε τι γνωρίζει ήδη το παιδί για το θέμα, τι άλλο θα ήθελε να μάθει και με ποιους τρόπους θεωρεί ότι μπορεί να γίνει αυτό
  • Αναζήτηση πληροφοριών (στο διαδίκτυο και σε βιβλία) για τα μέρη ενός φυτού, την διαδικασία του φυτέματος και τις ανάγκες του προκειμένου να αναπτυχθεί
  • Ανάγνωση σχετικών βιβλίων και ιστοριών για παιδιά
  • Επιτραπέζια παιχνίδια και μαθηματικές δραστηριότητες με λουλούδια (καταμέτρηση, σύγκριση μεγεθών, ομαδοποιήσεις ανάλογα με το είδος ή το χρώμα κλπ)
  • Ακρόαση και εκμάθηση σχετικών τραγουδιών
  • Αναζήτηση και παρακολούθηση βίντεο στο διαδίκτυο
  • Δραματοποίηση ή απόδοση μέσα από την κίνηση της ανάπτυξης ενός φυτού (από το σποράκι στο λουλούδι)
  • Ζωγραφική, χειροτεχνίες και κατασκευές (π.χ. λουλούδια από χαρτόνι για να στολίσουμε τα παράθυρα
  • Σπορά αρωματικών φυτών ή λουλουδιών σε γλαστράκια, παρατήρηση και καταγραφή της ανάπτυξής του
  • Αντιγραφή λέξεων με τα ονόματα των φυτών (για τα καρτελάκια που θα βάλουμε στις γλαστρούλες)
  • Δημιουργία ημερολογίου για την τήρηση της φροντίδας του φυτού
  • Δημιουργία πίνακα για την καταγραφή της εξέλιξής του

Tip!!! Κατά την υλοποίηση του project (όποτε το κρίνουμε σκόπιμο) απαθανατίζουμε με φωτογραφίες τις δράσεις μας. Κατασκευάζουμε κολλάζ ή άλμπουμ με τις φωτογραφίες, δίπλα από τις οποίες σημειώνουμε με λίγα λόγια τι κάναμε. Με το άνοιγμα των σχολείων, μπορούμε να φέρουμε την κατασκευή μας και να την παρουσιάσουμε στους συμμαθητές μας (εναλλακτικά το κοινοποιούμε σε ηλεκτρονική μορφή στον/στην νηπιαγωγό και τους συμμαθητές μας).

Βιβλιογραφία

KatzL. & ChardS., (2009). Η μέθοδος project: η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Εκδόσεις Ατραπός.

Nτολιοπούλου, Ε., (2004). Σύγχρονες Τάσεις της Προσχολικής Αγωγής.  Αθήνα, εκδόσεις Τυπωθήτω.

Αναγνωστοπούλου, Ε. και Καρακασνάκη, Χ., (2008). Προσαρμογές Αναλυτικών Προγραμμάτων για το Νηπιαγωγείο. Σχέδιο Διαθεματικής Προσέγγισης και Πρόγραμμα Γλωσσικής Ανάπτυξης. ΥΠΕΠΘ.

πηγή: ιστολόγιο Ευγενιάδου Ελισάβετ

Ίσως σας ενδιαφέρουν…